Virtual Reality VS Virtual Emotion

Item 8 of 19

In het begin van de filmgeschiedenis kwamen er massaal toeschouwers naar de bioscopen om te zien hoe een een aantal mensen aan het dansen was op het witte doek. Het feit dat men iets zag bewegen was al zo bijzonder dat het er niet toe deed wat het was. Wanneer jij nu naar een film kijkt, verwacht jij verhaal, emotie, spanning en humor. Herhaalt zich dit nu ook bij 360 film? Is het al leuk om enkel in een achtbaan te zitten of in een open veld te staan waar oliefanten rondlopen? Met de traditionele filmtechniek zou dit oersaai zijn.

Door de primitieve waarneming van nieuwe trends (Leuk omdat het nieuw is), denkt op dit moment bijna iedereen dat hij/zij een 360 film kan maken. Maar al snel valt het tegen. Een goed voorbeeld is het filmen op een festifal. Men zal denken ik zet de camera op het podium en men kan rondkijken door het publiek. Maar hier gaat het dus fout. Allereest lijkt iedereen mijlen ver weg en ten tweede wordt de beleving van de festivalganger niet gepakt. Omdat jij zelf het festifal wilt meemaken zul je vanuit het publiek moeten filmen, de waanzinnige emotie van de massa willen voelen en niet vanuit een statisch punt op een podium. Allereerst sta jij daar niet en daarnaast blijf jij immers zelf ook niet de hele dag/avond op 1 plek staan.

Wanneer men gewend zal raken aan VR, zal men meer en meer verwachten. Doordat men niet meer naar een acteur kijkt die een handeling vericht maar jij zelf de acteur bent die de scene beleeft, zal de insteek van de film totaal anders moeten zijn.

Ik denk dan ook dat de manier van filmen gaat veranderen. Is een filmman nog wel de juiste persoon? zoals de LED flatscreen de beeldbuizen heeft vervangen. Spotify de muziek CD's, merken groeien en merken vervagen doordat ze niet meegaan in de nieuwe trend.

Zal de professionele filmman worden vervangen door studenten of snelle jongens die denken dat 360 filmen een camera plaatsen is en klaar? Of zal de kwaliteit op den duur winnen en wordt het kaf van het koren gescheiden? Wordt de vraag weer groter naar de professionele fimman die is omgeschoold tot 360 graden filmman? Die denkt vanuit emotie, vanuit beleving, die met zijn beelden een verhaal weet te vertellen.

Voor zakelijk gebruik is virtual reality een geweldige manier om emotie over te brengen. Dus niet alleen filmen in een nieuwe hotel kamer. Maar combineer film, 360 fotografie, gemodelleerde beelden en user interfaces. Waar beelden echt scherp moeten zijn doordat je de vezels in de lakens van het bed in de hotelkamer wilt zien en voelen gebruik je 360 fotografie  tot de pret in de glijbaan van het zwembad vast te leggen met een 360 filmcamera.

Een combinatie van reëel en virtueel maakt de mogelijkheden natuurlijk eindeloos.

Een vraag, of een weet?

Een waarneming gaat gepaart met emotie, dus wil je een gevoel overbrengen op de kijker, dan zal je vanuit een emotie moeten werken.

Jurriaan, VR-i TEAM

 

 

Online verkoopkanalen

Bol.com

Amazon.de

© 2016 - 2024 VR-i virtual reality glasses | sitemap | rss | ecommerce software - powered by MyOnlineStore